onsdag 19 januari 2011

Integritet.

För inte alltför länge sedan väckte de till synes oförargliga förkortningarna FRA och IPRED massiva aggressioner hos allmänheten. Man menade att statens insyn i våra liv skulle bli alltför stor. Och för att ge åsikterna extra mycket kraft, klämde man i med den mest utslitna floskeln sedan slaget vid Hastings.
-"Staten kränker vår personliga integritet".
Visst, bra så. Jag kan hålla med om mycket av detta.
Sedan sätter sig samma indignerade allmänhet vid sina datorer och vänder sig själva aviga på sin facebook, sin twitter och sina bloggar (sic). Som om inte detta vore nog, har nu ytterligare ett fenomen uppenbarat sig. Incheckning! Detta fenomen som gör det möjligt att i realtid se var en facebookvän befinner sig.
Vän av ordning börjar här någonstans fundera på var man tappade sin omhuldade integritet någonstans.
-"Men man har ju själv valt att lägga ut det. Då är det inte samma sak"
Förvisso, men icke desto mindre är det ett tydligt tecken på att integriteten inte var så viktig ändå.

Mina föräldrar lärde mig några ganska enkla regler när jag var liten.
Ett nej är ett nej, Knark är farligt och lägg för f-n inte ut ALLT på nätet. (Ok, det sista kanske har tillkommit på senare tid). Men det är väl förmodligen bara en tidsfråga innan jag själv sitter med en Iphone i handen och checkar in på muggen. Troligen finns det då även en "app" som gör det möjligt att (i realtid förstås) mäta, väga och på alla andra sätt analysera mitt alster, samt lägga upp detta på facebook.

Jag hoppas vid gud att någon då startar en "bloggbävning" eller "gilla-sida" på facebook där man kräver att jag ska sluta kränka min personliga integritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar