tisdag 8 mars 2011

Bemärkelsedagar

Så är det då idag internationella kvinnodagen.
Hur firar vi då det?
I olika medier ställs den frågan till "mannen på stan"
Svaren varierar, men som pliktskyldigast svarar de flesta att de idag ska ta hand om sina fruar/sambor/flickvänner. De ska tvätta, laga mat, städa och lovar att fälla ner toasitsen.
Jaha?!
Själv tycker jag det är ett hyckleri som saknar motstycke.
Om man inte övriga 364 dagar lyfter ett finger för att dra sin del av lasset, tycker jag man kan skita i det idag också.

För övrigt har Maria Sveland tilldelats priset "årets kvinnogärning 2010" av organisationen ROKS.
Detta eftersom hon arbetar stenhårt mot mäns våld mot kvinnor.
Gott så, men jag hoppas motiveringen är ett olycksfall i arbetet.
 "Med oavbrutet engagemang slåss för jämställdheten i samhället och knivskarpt och välartikulerat vågar kritisera det allra heligaste i vår patriarkala kultur".
Ursäkta, men anser ROKS att våld mot kvinnor tillhör den innersta kärnan av vår kultur?
Har jag missuppfattat någonting basalt i mitt liv? Är det så att jag förväntas misshandla min fru och därigenom upprätthålla könsmaktordningen?
För er kännedom kommer jag inte att börja med detta.
Dels för att Mamma & Pappa lärde mig att man inte får slå flickor, och dels för att hon skulle ge mig så mycket stryk tillbaka att det inte liknade någonting.

Parallellt med kampen för att kvinnor ska ha samma villkor som män på arbetsmarknaden, växer sig en alternativ trend starkare.
Den största lyckan är, enligt denna trend, att lyckas gifta sig med en miljonär, eller ännu hellre miljardär.
Då kan man glida omkring och träffa in "schutti på schuttis" som Mickan i solsidan kallar det.
-Nä, nu överdriver du. Kanske du då säger.
-Inte alls. Svarar jag direkt.
Varför skulle man annars se Maria Montazami vart man än vänder sig?
I början tyckte jag nog att det var lite kul, men nu blir jag bara rädd.

Sammanfattat kan man konstatera att jag måste skärpa mig på flera plan enligt samtiden.
  1. Jag måste ta mig i kragen och börja tjäna mer pengar.
  2. Som en direkt följd av ovanstående kan jag kräva att min (dubbel)arbetande hustru börjar vara hemmafru som får sköta markservicen.
  3. I samband med 2. kan jag även börja misshandla henne för att bibehålla vårt kulturarv.
  4. På internationella kvinnodagen kan jag fira detta med att ladda en tvättmaskin eller två.
Suck! Inte är det lätt att vara man i dagens patriarkala samhälle.

2 kommentarer:

  1. När du ändå är igång så kan du väl se till att min make också börjar tjäna mer pengar?! Vore fint faktiskt!

    SvaraRadera
  2. Ska jag ta med honom på boxningsträning också?

    SvaraRadera